Vaatealalla pienyrittäjä on riippuvainen asiakkaiden käyttäytymisestä.
SIJOITTAJA odottaa voittojen maksimointia lyhyellä aikavälillä. Vastuullisesti tuotettujen palveluiden yrittäjä joutuu kuitenkin odottamaan pitkään voittoja liiketoiminnastaan. Onko tilanne nyt umpikujassa? Saadaanko vastuullisesti tuotettuja palveluita markkinoille tulevaisuudessa? Vaarana on, etteivät nämä yritykset pysty jatkamaan liiketoimintaansa heikon kannattavuuden vuoksi.
Vaatealalla pienyrittäjä on riippuvainen asiakkaiden käyttäytymisestä. Kestää aikaa ennen kuin asiakkaiden kulutustottumuksia saadaan kääntymään vastuulliseen suuntaan.
Ilmastokokouksen tulos osoitti, ettei valtioiden sitoutuminen ilmastomuutoksen estämiseen ole toteutumassa. Nyt tarvitaan järeämpiä toimia, joilla ohjataan kuluttaja tekemään vastuullisia päätöksiä. Kun valtiot eivät pääse asiassa eteenpäin, kuluttaja voi silti vaikuttaa valinnoillaan.
Yksi merkittävä asia on lopettaa halpatuonnin tukeminen ja ohjata kuluttamista kotimaisten yrittäjien palveluihin. Muun muassa Kiinan käytös ilmastokokouksessa ei ansaitse tukea keneltäkään.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009213999.html
Yksilöllinen palvelu on onnistuneen vaatehankinnan kulmakivi
Monille suomalaisille henkilökohtaiset vaateostokset saattavat olla rasite. Vaatetusliikkeissä asioidessa etenkin yksityisyyden puute voi aiheuttaa stressaantumista. Vaatekoppeihin jonottaminen ja vaatteiden sovittaminen pelkästään voi jo olla asiakkaalle iso ja epämiellyttävä kynnys ylittää. Se on kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti suoritettava, sillä jokainen meistä tarvitsee vaatteita ylleen.
Etenkin päivittäistavaramarkettien sekä niitä vastaavien isojen kauppaliikkeiden vaatetusosastoilta puuttuu se suunnitelmallisen, harkitun ja onnistuneen vaateostoksen peruselementti : yksilöllisyys ja henkilökohtaisuus. Pelkästään jo bajamajamaisen sovituskoppirivistön äärelle saapuessaan on asiakkaan vaikea löytää vaatteen valitsemiseen ja ostopäätökseen niin sanottua “hyvää fiilistä”.
Vaatteen valitsemisen ja hankintapäätöksen arvostusta tulisi nostaa samalle tasolle kuin esimerkiksi kodinkoneen, kulkuvälineen tai jopa asunnon hankinta henkilökohtaisesti useimmiten koetaan. Laadukas, näyttävä ja kestävä pukeutuminen on aivan yhtä tärkeä osa ihmisen persoonallisuutta, tyylitajua ja arvovalintoja kuin vaikkapa oman auton hankinta ja käyttö. Ehkä joissain tapauksissa tärkeämpikin.
Vaatetusalan toimijoiden tulisikin tarjota entistä yksilöllisempää palvelua. Silloin vaatteiden hankintatapahtumassa asiakkaan ja palveluntarjoajan kohtaaminen toteutuisi aina tavalla, joka antaisi molemminpuolisen tunteen arvostuksesta ja vuorovaikutuksesta. Yksilöllisessä palvelussa myös tiedonvälitys hankittavien vaatteiden materiaalien ja tuotantoprosessien eettisyydestä, ekologisuudesta ja muusta kestävän kehityksen periaattelisuudesta on toimivammin toteutettavissa kuin vaikkapa edellä mainitussa päivittäistavaramarkettien tarjoamissa vaatetuspalveluissa.
EilanHenkarin palvelukonseptissa asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen on yksi tärkeimmistä periaatteista. Asiakas voi tulla rauhassa ja vapautuneesti kertomaan millaiseen pukeutumishaasteeseen hän kaipaa ratkaisua. Olipa tarve ostaa tai vuokrata, hyvä yksilöllinen palvelu tuottaa tulosta ja mielihyvää molemmille osapuolille. Tällaista palvelua käyttämällä asiakas myös säästää rahaa sekä ennen kaikkea hikeä ja kyyneleitä.